Märklin/Trix verrassingsmodel 2022

Gepubliceerd: donderdag 29 september 2022 Geschreven door Daan Hoeflaak
Märklin 39498 / Trix 25498

Al enkele jaren introduceert Märklin zo aan het begin van de herfst een verrassingslocomotief. De afgelopen jaren waren dat bijvoorbeeld de de geschiedenisrijke 02 0314-1 in de uitvoering van de DR, de machtige stoomlocomotief van de Franse spoorwegen, serie 241 A, de elegante "Hochhaxige" S 3/6 van de Beierse spoorwegen en de reusachtige Belgische serie 1. Dit jaar staat een heel andere stoomloc centraal als verrasingsmodel: de stoomlocomotief 498.104 van de Tjechische Spoorwegen, gebouwd door Škoda, zoals deze nu als museumlocomotief in thuisstation Bratislava staat.

Ultramoderne constructieprincipes bepaalden de bouw en tegelijkertijd het hoogtepunt van de laatste Tsjecho-Slowaakse sneltrein-stoomlocomotieven. Tussen december 1954 en juni 1955 leverde ŠKODA 15 machines uit serie 498.1 als doorontwikkeling van de 498.0. Deze 3-cilinderlocs hadden dezelfde aandrijving en een aslast van 18,6 t en vielen op door hun gelaste hoogrendementsketel met verbrandingskamer en stalen vuurkist met hoog vermogen en overtuigende rendabiliteit. Ze konden een 600 ton zware trein met 116 km/h over een vlak traject trekken, bij een stijging van 14 ‰ met 30 km/h. Tot de moderne standaarduitrusting behoorden de mechanische roostertoevoer (stoker), de dubbele blaaspijp van Kylchap, een meervoudige klepregelaar type ŠKODA, een in de voorste dom aangebrachte waterreiniger en koppelings- en drijfstanglagers van SKF. De Witte-windleiplaten completeerden deze ranke verschijning. De volledig gesloten machinistencabine leverde vooral in de winter een bijdrage aan het comfort van het locpersoneel. Voor de heuvelige trajecten van de ČSD was de vastgelegde topsnelheid van 120 km/h voldoende, maar er konden veel hogere snelheden worden bereikt. Dit bewees de 498 106 op 27 augustus 1964 bij proefritten op de testbaan van Velim met een topsnelheid van 162 km/h. 

Aanvankelijk waren de locs gestationeerd in de depots van Praag, Přerov en Žiliny, maar vanaf 1960 was het depot Bratislava het thuisstation van alle machines. Dit bleef zo tot 1970, toen de elektrificatie nieuwe toepassingsgebieden creëerde. Zo reden de machines uit serie 498.1 nu ook bij de depots Nové Zámky en Plzeň (Pilsen). De 498 106 werd in 1978 zelfs nog gereviseerd, om de door storingen geplaagde diesellocs van serie 753 tussen Brno en Přerov te vervangen. Hij was samen met de 498 101 en 108 in Pilsen nog tot 1980 actief, toen was het voorbij.

In Slowakije is de enige Albatros bewaard gebleven: de werkende museumlocomotief 498.104. Eind 2004 moest de oorspronkelijk in Bratislava opgestelde machine echter door ketelschade worden uitgerangeerd. Er volgde een jaren durende revisie met onmisbare hulp van de Albatros-club in Bratislava. Sinds begin 2006 heeft de Albatros-club de loc in bruikleen. Deze club is verantwoordelijk voor het onderhoud van de 498.104, evenals voor de exploitatie ervan en het werven van locpersoneel. De revisie werd in november 2009 afgerond en sindsdien straalt deze machtige sneltreinloc weer in de oorspronkelijke kleuren. Ketel, cilinders, machinistencabine, tender en windleiplaten in staalblauw, aandrijving en bufferbalk in rood en een witte, doorlopende streep van de loopplaat via de machinistencabine naar de tender. Ook het dak van de machinistencabines is wit.

Via de links elders in dit artikel kun je de speciale infopagina bekijken, waarmee je alle ins en outs van dit bijzondere model leert kennen. Bovendien kun je ook de poster downloaden.

Het Märklin artikelnummer voor deze locomotief is 39498. Voor TRIX-rijders is het model onder artikelnummer 25498 te bestellen. Deze prachtige loc is in oktober al leverbaar! Reserveer bij ons dus alvast jouw exemplaar.

Prijs: € 679,=. Het model wordt vanaf oktober geleverd.