Koplopers van Exact-train

Gepubliceerd: zondag 26 februari 2023 Geschreven door Daan Hoeflaak

In de jaren 70/80/90 van de vorige eeuw schafte de NS 144 intercity treinstellen aan. (94 driedelige treinstellen en 50 vierdelige treinstellen) Deze treinstellen zijn uitgevoerd met een beeldbepalende doorloopkop. De ICM treinstellen zijn in het gehele land aan te treffen in de intercitydiensten. In 1994 zijn de ICM treinstellen voorzien van baanruimers. Ook hebben de treinstellen tussen 2006 en 2011 een grote revisie ondergaan. De treinstellen zijn bij deze revisie voorzien van airconditioning, een reizigersinformatiesysteem en nieuwe ramen. Daarnaast zijn bij deze revisie de doorloopkoppen buiten bedrijf gesteld. De ICM treinstellen zijn regelmatig van reclame voorzien. Exact-Train zal alle (kleur)varianten en ook alle reclame varianten gaan realiseren. In de folder vertelt Exact-train het volgende over de te verwachten modellen.

Technisch uitvoering

Exact-Train heeft de afgelopen jaren een zeer goede naam opgebouwd. De kwaliteit, montage, rijeigenschappen, detaillering en afwerking staan op het hoogste niveau! Daar werken we elke dag hard aan om dit zo te houden. Om deze reden is onze eerste motor aangedreven trein zorgvuldig voorbereid. In samenwerking met McK en Dekas is een eigen aandrijving ontwikkeld die zich al jaren heeft bewezen. De voordelen van deze aandrijving zijn:

  1. De ICM-aandrijving is geruisloos. De kwaliteit en de staat van de aandrijving wordt bepaald aan de hand van de aanwezige trillingen. Deze trillingen geven de geluidsproductie uit een aandrijving af. Deze trillingen veroorzaken ook schade aan de aandrijving. Een hoge geluidsproductie is de voorbode voor het stuklopen van een aandrijving. Aandrijvingen met hoge geluidsproductie hebben dus nog een korte levensduur. Om deze reden kiest Exact-Train voor een aandrijving die een hoge kwaliteit heeft. U heeft dan jaren plezier van uw trein! Bovendien komt bij een lage geluidsproductie het geluid van de sound beter tot zijn recht!
  2. De ICM-aandrijving heeft een lage startsnelheid. Een lage startsnelheid is alleen mogelijk bij een goed uitgebalanceerde aandrijving met een laag aanloopkoppel. Dit is alleen mogelijk bij een aandrijvingen van hoge kwaliteit! Een lage startsnelheid veroorzaakt een veel lagere stroom tijdens het starten van de motor. Hierdoor slijt de motor veel minder. Dat is het behoud van uw ICM.
  3. De ICM-treinstellen kunnen bijzonder langzaam rijden en zijn voorzien van powerpack (oplaadbare batterij). Langzaam rijden is alleen mogelijk bij een bijzonder goed uitgevoerd aandrijving. Deze kwaliteiten heeft de ICM aandrijving! De powerpack geeft bovendien een zeer stabiel rijgedrag. Dit rijgedrag is ook aanwezig bij het doorlopen van ingewikkelde wisselstraten met een lange trein!
  4. De kwaliteit van de ICM-aandrijving is al vele malen aangetoond bij de Dekas en McK locomotieven en treinstellen! Alle modeltreintijdschriften roemen deze aandrijving bij testen en scharen ze bij de absolute top!

De digitale techniek is een steeds belangrijker bestanddeel binnen de treinenhobby. Exact-Train wilt ook op dit gebied bij de besten horen. Exact-Train zal hier gebruik maken van de ervaringen die opgedaan zijn bij de McK en Dekas locomotieven. Het volgende kunt u verwachten:

  1. Gekozen is voor ESU decoders.
  2. Authentieke sound die extra tot zijn recht komt door de geluidsarme motor.
  3. Veel geluidsfuncties!
  4. Schakelbare interieur-, cabine-, front- en sluitverlichting en verlichte koersborden.
  5. MFX-techniek met en zonder sound is voor wisselstroom ook onze standaard.

De treinstellen worden met veel (metaal)details uitgevoerd. De standaard van Exact-Train om alles degelijk uit te voeren is ook nu weer van toepassing. Treinstellen zullen van zeer gedetailleerd interieur worden voorzien en moeiteloos door een boogstraal R1 lopen. Tenslotte zullen onze winkeliers in de buurt u graag over de ICM adviseren en ondersteunen.

Kortom: Exact-Train stelt zich ten doel om met de ICM treinstellen de hoogste standaard op motor-aangedreven treinen neer te zetten!

Verdere details zijn nog niet bekend, maar de bestelnummers voor 12(!) 3-delige en 12 4-delige varianten zijn al wel bekend:

NS ICM 3-delig
EX30101 Ohne Bahnraumer, gelb, AC MFX Sound IV
EX30102 Ohne Bahnraumer, gelb, DC IV
EX30103 Ohne Bahnraumer, gelb, DCC IV
EX30104 Ohne Bahnraumer, gelb, DCC Sound IV
EX30111 Mit Bahnraumer, gelb, AC MFX Sound V
EX30112 Mit Bahnraumer, gelb, DC V
EX30113 Mit Bahnraumer, gelb, DCC V
EX30114 Mit Bahnraumer, gelb, DCC Sound V
EX30121 Modernisiert, gelb, AC MFX Sound VI
EX30122 Modernisiert, gelb, DC VI
EX30123 Modernisiert, gelb, DCC VI
EX30124 Modernisiert, gelb,DCC Sound VI

NS ICM 4-delig
EX30151 Modernisiert, gelb, AC MFX Sound VI
EX30152 Modernisiert, gelb, DC VI
EX30153 Modernisiert, gelb, DCC VI
EX30154 Modernisiert, gelb, DCC Sound VI
EX30131 Ohne Bahnraumer, gelb, AC MFX Sound IV
EX30132 Ohne Bahnraumer, gelb, DC IV
EX30133 Ohne Bahnraumer, gelb, DCC IV
EX30134 Ohne Bahnraumer, gelb, DCC Sound IV
EX30141 Mit Bahnraumer, gelb, AC MFX Sound V
EX30142 Mit Bahnraumer, gelb, DC V
EX30143 Mit Bahnraumer, gelb, DCC V
EX30144 Mit Bahnraumer, gelb, DCC Sound V

Bovenaan dit artikel vind je een link om de folder met alle nieuwe modellen 2023 van Exact-train te downloaden. De verwachte levering begint in het 4de kwartaal van 2023.