NIEUW van Exact-Train: Talbot autotrein Lötschberg van de BLS

Gepubliceerd: donderdag 27 juni 2024 Geschreven door Rene Muilwijk
BDt stuurstandrijtuig BLS

Exact-Train heeft in opdracht van en in samenwerking met de Zwitserse importeur KML modellen ontwikkeld van de bekende Talbot autotransporttrein. Na 5 jaar ontwikkeling zal deze nieuwe trein geleverd worden in 5 wagensets: een basisset en 4 volgsets waarmee de oorspronkelijk 19-delige trein (exclusief locomotief) in zijn geheel nagebootst kan worden. De oplage van deze trein is zeer beperkt.

De levering van de de eerste sets voor gelijkstroombanen (DC) zullen starten vanaf week 29. De vervolgleveringen van de overige sets zal tot en met het 4de kwartaal van dit jaar in beslag nemen. Eveneens zal in het 4de kwartaal ook de wisselstroomversie (AC) van deze sets beschikbaar komen.

Bestellingen voor de verschillende sets kunnen vanaf nu geplaatst worden. Neem daarvoor contact met ons op via e-mail of telefoon. Levering geschiedt op volgorde van ontvangst bestellingen.

Bekijk hieronder een video over deze modellen en lees meer over het grote voorbeeld van deze trein. Leuke video ook, om je Zwitserse accent een beetje op te vijzelen...

Geschiedenis

Tussen 1990 en 2004 schafte BLS Talbot-autolaadwagens aan. De eerste serie werd geleverd met rechthoekige daken. De daaropvolgende leveringen vanaf 1996 kregen de karakteristieke ronde daken. Later werden de wagens van de eerste serie gerenoveerd en kregen ze ook ronde daken, zodat alle wagens nu uniforme daken hebben. Om de composities compleet te maken werden tegelijkertijd vier BDt-stuurstandrijtuigen (942-945) besteld bij Schindler in Pratteln. De rijtuigen kregen later de nummers (956-959). De bestuurderscabines waren grotendeels identiek aan die van de RBDe 4/4 treinstellen. De stuurstandrijtuigen zijn uitgerust voor afstandsbediening door Re 4/4 en Ae 4/4. De treinen zijn als volgt samengesteld: stuurstandrijtuig, oprijwagon (Auffahrwagen), oprijwagon (Rampenwagen), laadwagons (6-14 stuks), oprijwagon (Rampenwagen), oprijwagon (Auffahrwagen), locomotief.

Stuurstandrijtuig BDt

Het model en het origineel zijn uitgerust met 24 zitplaatsen en een groot compartiment voor motorfietsen. Tevens is er per stuurrijtuig een toilet aanwezig. De stuurstandrijtuigen zijn tussen 1990 en 1991 geleverd en in bedrijf gesteld. Omdat de UIC-treinrail achterwege is gelaten, zijn de stuurstandrijtuigen elk uitgerust met een pantograaf voor stroomvoorziening. Er werd ook een hulpcompressor geïnstalleerd om deze omhoog en omlaag te brengen. De modellen zijn gemaakt op schaal 1:87 in epoche VI en geven de werkelijke toestand weer. De bestuurderscabine en de bagageruimte zijn verlicht. Ook werd er gelet op de juiste lichtwisseling, 2 rode sluitseinen 3 witte frontseinen.

Het stuurstandrijtuig is af fabriek voorzien van een decoder die is voorzien van 5 functies. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de binnenverlichting individueel in te schakelen, de cabineverlichting of alleen het rode achterlicht voor de parkeerfunctie. Ook aan de achterzijde is de verlichting apart schakelbaar. De aanbevolen minimale boogstraal is 420 mm. De wagens kenmerken zich door een hoog detailniveau. Zo zijn de panelen op de autovloer kapot. De wagens kenmerken zich verder door hun hoge gewicht en uitstekende rijeigenschappen. Zelfs het flikkeren bij het inschakelen van de fluorescentielampen wordt nagebootst.

Draaistellen Sdt

Tijdens de ontwikkeling werd duidelijk dat de draaistellen de meest centrale en belangrijkste elementen van de wagons waren. De specificaties vereisten een V/max van 110 km/u, gecombineerd met een hoge kilometerstand en lage onderhoudskosten. Hoge eisen aan het bedrijf Talbot in Aken. Zij kregen vervolgens de opdracht voor het ontwerp, omdat zij al ervaring hadden opgedaan met de 3- en 4-assige draaistellen van de RoLa-wagens. De wielbasis bedraagt 1,5 meter. Om technische redenen is een doorlopende treinrail achterwege gelaten. Ook aan de modellen werden hoge eisen gesteld: het metalen chassis moet een hoog gewicht garanderen. De transparante vloerroosters zijn geëtst. Het stuurstandrijtuig is voorzien van diverse verlichtingsfuncties. Dit betekent dat de binnenverlichting en de bestuurderscabine en zelfs het licht bij het instappen afzonderlijk schakelbaar zijn. De modellen zijn ontworpen voor een minimale boogstraal van 420 mm en worden vervaardigd in de schaal 1:87. Het stuurstandrijtuig is voorzien van verende buffers.

De sets

Zoals gezegd zal de trein dus in 5 sets geleverd worden: een basisset en 4 aanvullende sets. Met 5 sets kan de complete 19-delige trein (exclusief locomotief) nagebootst worden. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

De 5-delige basisset bestaat uit het stuurstandrijtuig, twee zogeheten Auffahrwagen en twee Rampenwagen en vormt daarmee de basis van deze trein. De basisset kan uitgebreid worden met aanvullende sets om zo een trein van de gewenste lengte samen te stellen. De prijs van de basisset is € 669,= voor de gelijkstroomversie en € 689,= voor de wisselstroomversie.

Aanvullend worden er drie 4-delige wagensets en één 2-delige wagenset geleverd. De prijs van iedere 4-delige set is € 459,=, die van de 2-delige set is € 229,50.

Overzicht van de sets met artikelnummers:

Artikelnummer SetAC/DC Prijs
E 25000 Basisset, 5-delig gelijkstroom DC € 669,=
E 26000 Basisset, 5-delig wisselstroom  AC € 689,=
E 25001 Aanvulling 1, 4-delig DC € 459,=
E 26001 Aanvulling 1, 4-delig AC € 459,=
E 25002 Aanvulling 2, 4-delig DC € 459,=
E 26002 Aanvulling 2, 4-delig AC € 459,=
E 25003 Aanvulling 3, 4-delig DC € 459,=
E 26003 Aanvulling 3, 4-delig AC € 459,=
E 25004 Aanvulling 4, 2-delig DC € 229,50
E 26004 Aanvulling 4, 2-delig AC € 229,50

Foto's: © 2024 René Muilwijk