TheGrue.org

Insider model 2020: RAm TEE "Edelweiss"

Gepubliceerd: donderdag 28 november 2019
RAm TEE Edelweiss

De Märklin en Trix clubleden kunnen zich in 2020 verheugen op een bijzonder mooi eerste clubmodel. Het betreft een model van de dieseltrein RAm TEE "Edelweiss", zoals die eind jaren 50 van de vorige eeuw van Amsterdam naar Zürich reed. Een prachtige trein dus, die niet zal misstaan op Nederlandse, Belgische, Duitse en Zwitserse modelbanen!

Nadat in 1954 werd besloten om in Europa op 2 juni 1957 een hoogwaardig TEE-netwerk in te voeren, besloten de Schweizerische Bundesbahnen (SBB) en de Nederlandse Spoorwegen (NS) in 1955 om gezamenlijk een nieuwe dieselmotortrein met de configuratie VT+VM+VM+VS te ontwikkelen. Daarbij werden de motorwagens door Werkspoor in Amsterdam gebouwd. Voor de bouw van de tussen- en stuurstandwagens tekende echter het Zwitserse SIG in Neuhausen. Brown-Boveri in Baden was verantwoordelijk voor de elektrische installaties. De markante kopvorm van de eindwagen is ontworpen door de bij Werkspoor aangestelde industrieel ontwerpster Elsebeth van Blerkom, die als inspiratie de eivorm koos. De omkapping van de motorwagen was uitgevoerd als torsiebestendige, zelfdragende buizenconstructie met machinistencabine, machineruimte, bagagecompartiment, personeelsruimte en diensttoilet. De machineruimte herbergde twee hooggeladen Werkspoor-dieselmotoren type RUHB 1616 met 16 cilinders in V-vorm (elk 1.000 pk/735 kW). De aangeflenste hoofddynamo's leverden de stroom voor de twee BBC-tractiemotoren (elk 292 kW continuvermogen), die de wielstellen van de twee 3-assige draaistellen aandreven. Een derde 4-takt dieselmotor type Werkspoor RUB 168 met acht cilinders en 300 pk vermogen voedde via een dynamo het boordnet, de klimaatregeling en de keuken van het restauratierijtuig. De omkapping van de tussen- en stuurstandwagen was analoog aan de Leichtstahlwagen van de SBB eveneens opgebouwd als zelfdragende, stijve buizenconstructie en voorzien van een normaal SBB-draaisteltype. Om de reizigers een aangename reis te kunnen bieden, werden bijzondere comfortelementen toegepast, zoals het dubbele glas in de grote ruiten met daartussen een jaloezie, die de reizigers via een draaikruk gemakkelijk konden bedienen. Elk rijtuig was voorzien van klimaatregeling voor een gelijkmatige temperatuur en continue luchtverversing. Alle afzonderlijke zitplaatsen waren voorzien van een verstelbare rugleuning en bekleed met eersteklas gepolsterde meubelstof. Alle vijf de treinstellen (SBB RAm 501–502, NS DE IV 1001–1003) waren gestationeerd in Zürich en werden ingezet voor de volgende TEE-treinen: "EDELWEISS" Zürich – Amsterdam, 06/57-05/74), "Étoile du Nord" (Amsterdam – Parijs, 06/57-08/64), "L´Oiseau bleu" (Parijs – Amsterdam, 06/57-05/64), "L´Arbalète" (Zürich – Parijs, 08/64-09/69) en "Bavaria" (Zürich – München, 08/69-02/71). Na het rampzalige ongeval met de "Bavaria" bij Aitrang op de avond van 9 februari 1971 werden de overgebleven voertuigen nog tot eind mei 1974 als TEE "EDELWEISS" ingezet. In 1977 werden ze verkocht aan de Canadese Ontario Northland Railway om op het 388 km lange traject Toronto – Timmins te worden gebruikt. In 1992 werden ze uitgerangeerd, waarna er in 1998 twee stuurstandrijtuigen, twee coupérijtuigen en een restauratietussenwagen naar Europa werden teruggehaald. Tot de dag van vandaag worden ze in Nederland een voor een opgeknapt.

Voorbeeld: Dieselmotortrein RAm TEE van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB) als TEE "EDELWEISS", met traject Amsterdam - Bruxelles Nord - Luxembourg - Strasbourg - Basel - Zürich. 4-delige set in purperrode/beige basiskleurstelling. 1 motorwagen, 1 coupérijtuig, 1 restauratierijtuig, 1 doorgaande coupé met stuurwagen. Dieselmotortrein met nummer 501. Zoals eind jaren '50 in gebruik.

Model (Märklin 39706): 4-delige set. Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluids- en lichtfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel, centraal in de motorwagen ingebouwd. Telkens 2 van 3 aangedreven wielstellen in de twee 3-assige draaistellen via cardan aangedreven. Antislipbanden. Standaard ingebouwde binnenverlichting in coupérijtuig, restauratiewagen en doorgaande coupé. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en 2 rode sluitseinen, evenals binnenverlichting in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Binnenverlichting in het bagagecompartiment van de motorwagen afzonderlijk digitaal schakelbaar. Machineruimteverlichting in de motorwagen, machinistencabineverlichting in de motorwagen en in de stuurwagen van de doorgaande coupé en tafellampjes in het restauratierijtuig alle afzonderlijk digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes. Meerpolige, stroomgeleidende speciale koppeling met schaargeleiding tussen de treinsteleenheden, voor een doorlopende elektrische verbinding van de hele trein. Omschakeling van het sleepcontact met rijrichtingsafhankelijke voeding via de telkens voorste motorwagen of doorgaande coupé met stuurwagen. Veel gemonteerde details. Aan beide uiteinden een imitatie van de Scharfenberg-koppeling (niet werkend). Kleinst berijdbare boogradius 437,5 mm. Berijden van radius 1 is eveneens mogelijk zonder rekening te houden met het verlichtingsruimteprofiel. Totale lengte van het treinstel over de koppeling ca.113 cm.

Model (TRIX 22976): 4-delige set. Met digitale decoder met uitgebreide geluids- en lichtfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel, centraal in de motorwagen ingebouwd. Telkens 2 van 3 aangedreven wielstellen in de twee 3-assige draaistellen via cardan aangedreven. Antislipbanden. Standaard ingebouwde binnenverlichting in coupérijtuig, restauratiewagen en doorgaande coupé. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en 2 rode sluitseinen, evenals binnenverlichting in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Binnenverlichting in het bagagecompartiment van de motorwagen afzonderlijk digitaal schakelbaar. Machineruimteverlichting in de motorwagen, machinistencabineverlichting in de motorwagen en in de stuurwagen van de doorgaande coupé en tafellampjes in het restauratierijtuig alle afzonderlijk digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes. Meerpolige, stroomgeleidende speciale koppeling met schaargeleiding tussen de treinsteleenheden, voor een doorlopende elektrische verbinding van de hele trein. Omschakeling van het sleepcontact met rijrichtingsafhankelijke voeding via de telkens voorste motorwagen of doorgaande coupé met stuurwagen. Veel gemonteerde details. Aan beide uiteinden een imitatie van de Scharfenberg-koppeling (niet werkend). Kleinst berijdbare boogradius 437,5 mm. Berijden van radius 1 is eveneens mogelijk zonder rekening te houden met het verlichtingsruimteprofiel. Totale lengte van het treinstel over de koppeling ca.113 cm.

Märklin/Trix Insider leden ontvangen bij een volgende clubzending het bestelformulier voor deze dieseltrein. Bestellen kan tot 29 februari 2020. Prijs van deze prachtige trein bedraagt € 899,99.