Effect van rookgenerator op basis van koude damp

Laatst bijgewerkt: zaterdag 13 mei 2023 Gepubliceerd: woensdag 21 juni 2017 Geschreven door Daan Hoeflaak
Diesellocomotief 36341 met koude damp generator

De nieuwe techniek van rookontwikkelaars op basis van koude damp, zoals bijvoorbeeld ingebouwd in de nieuwe Märklin diesellocomotief 36431, heeft bij enkele modelspoorders tot bedenkingen geleid. Gevreesd wordt dat de extra vochtigheid tot een verhoogde kans op roestvorming kan leiden. Daarom doen we enkele feiten over het woonklimaat uit de doeken.

In een woning ontstaat iedere dag, afhankelijk van grootte en bewonersaantal, door koken, douchen, vaatwassen en het uitademen van vocht door bewoners en planten een toegevoegde hoeveelheid water in de lucht van gemiddeld 10 tot 30 liter. Ieder mens alleen al produceert per dag ca. 1 to 1,5 liter water door ademen via mond en huid.

De geringe hoeveelheid water (enkele milliliters), die door de nieuwe rookgenerator daarbij komt, is zodoende van een te verwaarlozen hoeveelheid. Net zo min als dat het nuttigen van een kop thee bij de modelspoorbaan de luchtvochtigheid verhoogt, of de aanwezigheid van de bedienaar zelf de kans op roestvorming meetbaar verhoogt, is deze nieuwe techniek dus probleemloos te gebruiken.

Wie helemaal op safe wil spelen, zorgt voor voldoende ventilatie in de modelbaanruimte. Dit is echter niet alleen vanwege de rookgenerator nodig, maar zorgt altijd voor een vermindering van de luchtvochtingheid en een verbetering van het luchtklimaat in de ruimte.

Tip: in de hobbyruimte voor je modelbaan ligt de luchtvochtigheid idealeriter rond de 50%.

bron: Märklin-Handels-Newsletter