Het waren de juiste locomotieven, maar op een slecht moment in de geschiedenis: In 1939 presenteerde de Deutsche Reichsbahn de beide reuzen met stroomlijnbeplating 06 001 en 06 002. Met hun vier aandrijfassen leverden de indrukwekkende sneltreinlocomotieven een vermogen van 3500 pk. Door de Tweede Wereldoorlog bleven de twee raspaarden unikaten zonder een vervolgserie, die de Bundesbahn, net als bij de beroemde 05, wilde ontdoen van hun beplating en van nieuwe ketels voorzien…

Maar uiteindelijk werd om economische redenen besloten beide locomotieven van de serie 06 te verschrotten. Toch hadden deze buitengewone stoomreuzen, nadat hun kinderziektes waren opgelost, zeker de potentie om uit te groeien tot ware superlocomotieven van het naoorlogse economische wonder.
Wat het prototype op ware grootte niet voor elkaar kreeg, heeft het Märklin team perfect nagebouwd op kleine schaal, gebaseerd op een schets uit de archieven. Het resultaat is een indrukwekkende en zeer gedetailleerde machine (06 002), gestationeerd in een fictief modeldepot in Hamm. Zo wordt, althans op de modelspoorbaan, de droom van een machtige DB-sneltreinstoomlocomotief een waar succesverhaal.
Voorbeeld: Sneltrein-stoomlocomotief 06 002 van de Deutsche Bundesbahn (DB). In fictieve uitvoering zonder stroomlijnbeplating, met sleep-kolentender 2'3 T38. Met tweepunts frontsein, Witte windleiplaten en Indusi aan één zijde. Depot Hamm. Model in de uitvoering omstreeks 1952.
Model: Met digitale mfx+ decoder en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogensaandrijving met vliegwiel in de ketel. Eén as rechtstreeks aangedreven en aandrijving op drie assen via koppelstangen. Met antislipbanden. Locomotief en tender zijn grotendeels van metaal gemaakt. Standaard voorzien van een rookgenerator met snelheidsafhankelijke dynamisch rookuitstoot. Met de rijrichting wisselend tweepunts frontsein dat analoog brandt en digitaal bediend kan worden. De verlichting in het machinistenhuis, het flakkeren van de vuurkist en de drijfwerkverlichting kunnen digitaal bediend worden. Verlichting met onderhoudsvrije warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Met buffercondensator. Met mee-verende kortkoppeling tussen loc en tender. Met mee-verende kortkoppeling in NEM-schacht aan de tender. Bufferhoogten van loc en tender volgens NEM. Kleinst berijdbare radius 437,5 mm. Radius 1 kan bereden worden maar met enige beperkingen. Beschermbuizen voor de zuigerstangen en remslangen worden los meegeleverd. Lengte over de buffers ca. 31 cm.
Highlights:
Artikelnummers: 39661, T25061. Prijs: € 699,00
Een bijpassende set van 3 rijtuigen wordt onder de artikelnummers 42528 en T23628 eveneens in 2026 uitsluitend aan leden van de Insider-Club aangeboden.
Voor afbeeldingen en een video, kijk verderop in dit artikel.

Nog in het begin van de legendarische periode van het Wirtschaftswunder maakte de jonge Deutsche Bundesbahn een grote sprong voorwaarts. Daarbij moest in eerste instantie de stoomtractie nog een grote rol gaan spelen. Er verschenen nieuwe, zeer moderne stoomlocomotieven waarvan één model beslist als universele alleskunner betiteld kan worden. Het betreft hier het type 65, een compacte tenderlocomotief die gedurende haar relatief korte loopbaan topprestaties leverde.
Met haar vermogen van 1500 pk overtrof ze zelfs de gelijktijdig ontwikkelde diesellocomotief V-80 en ook de latere V-100. Gedurende haar tienjarige inzet voor pendeltreinen in het snelle S-baan verkeer tussen Essen en Düsseldorf leverde ze absolute topprestaties. Ze functioneerde ook uiterst succesvol op de zijlijnen met talrijke hellingen in het Odenwald en dit zowel voor personen- als voor goederentreinen. Oude, ervaren stoommachinisten in Darmstadt gaven zelfs de voorkeur aan haar boven de haar aflossende V-100. Op langere termijn hadden de geniale eigenschappen van dit stoomros echter geen kans tegen de veel goedkopere dieselconcurrenten. Daarom rest ons niets anders dan dit nieuwe schitterend ontworpen Insidermodel om op de modelspoorbaan te vertellen over de S-baan pendeltreinen met stoomtractie.
Voorbeeld: Stoomlocomotief voor reizigersverkeer type 65 van de Deutsche Bundesbahn (DB) in de uitvoering van Periode IIIb.
Model: Volledig nieuw ontworpen nauwkeurig gedetailleerd model met veel details. De ketel en het drijfwerk zijn van metaal. Met nagebootste remmen, baanruimer enz aan het onderstel. Fijn gedetailleerd functionerend stangenstelsel. Met vergrote bufferschotels. Met de rijrichting wisselend driepunts frontsein en twee rode sluitlichten, voorzien van warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Locomotief met klokanker motor. Alle koppelassen worden aangedreven. Met zwart vernikkelde wielen. Met ingezette ruiten. Met permanent brandende verlichting in het machinistenhuis en gedetailleerd interieur. Lengte over de buffers ca.70,8 mm.
Highlights:
Artikelnummer 83650. Prijs: € 269,00.

In schaal N (Minitrix) wordt de geliefde sneltreinlocomotief seri 03 van de DB uitgebracht, ditmaal met een korte tender type T 30. Het gebruik van deze tender maakte het mogelijk de lange stoomlocomotief ook op kortere draaischijven te kunnen keren, aangezien langere draaischijven nog niet overal beschikbaar waren. Later zijn in veel depots de draaischijven verlengd.
Voorbeeld: Sneltreinstoomlocomotief serie 03 001 met korte tender van de Deutsche Bahn (DB AG), type 2'2 T30 (DB AG / DB Museum Nürnberg, uitgeleend aan de IG Bw Dresden Altstadt e.V.). Bedrijfstoestand circa 1999. Uitvoering met ketel in ouder model, gesloten frontschort en Wagner-windleiplaten.
Model: Vormvariant. Locomotief- en tenderonderstel en tenderopbouw van spuitgietmetaal. Ingebouwde digitale decoder en geluidsgenerator, compatibel met mfx- en DCC-formaten. Tenderaandrijving, 3 assen aangedreven, antislipbanden. Flikkereffect in de vuurkist via processorgestuurde leds (rood-oranje). Driepunts frontsein op de locomotief en tweepunts frontsein op de tender, cabine- en drijfwerkverlichting via warmwitte leds. NEM-koppelingsschacht aan de tenderzijde. Nieuw ontworpen stoomcilinders. Bijzonderheden: Twee verschillende loopwielen met 7 en 9 spaken. Lengte over buffers 146 mm.
Highlights:
Artikelnummer: T16791. Prijs: € 539,00.

Voorbeeld: Fuchs kabelgraafmachine met graaflaadcombinatie.
Model: Heruitgave van de historische Märklin Fuchs graafmachine 8035. Schaal ca. 1:45. De bovenbouw, giek, bak en onderstel van de graafmachine zijn van spuitgietmetaal; de basis is van plaatstaal. De metalen wielen zijn gedraaide aluminium onderdelen met rubberen banden. Koplampen, achterlichten, raamlijsten en andere details zijn kleurgecodeerd. De cabine heeft een raaminzet. Het model is verrijdbaar, de bovenbouw is draaibaar, de giek is verstelbaar en de bak kan met een slinger of hendel omhoog, omlaag en geopend worden. De voertuiglengte bedraagt ca. 11 tot 12 cm, afhankelijk van de giekpositie. Een passende aanvulling op de modellen uit de Replica Serie en andere.
Artikelnummer: 18060, prijs: € 59,99.
Let op: alle hieronder genoemde modellen worden alleen voor Märklin en Trix clubleden éénmalig geproduceerd! Lid worden? Vul het Märklin Insider aanmeldformulier of het Trix Club aanmeldformulier in, of ga naar de dichtsbijzijnde dealer.
Voor alle clubmodellen geldt: uiterste besteldatum 28 februari 2026.